wildplukken verboden

juli 24, 2016

Elke [werk]dag rij ik heen en terug naar Ede en geniet daar altijd zo van de fleurige bermen. Meestal blijft dat bij genieten, maar een tijdje geleden voelde ik ineens een enorme drang om een boeketje wilde bloemen te gaan plukken in de bermen rondom mijn werk.

Thuisgekomen zette ik ze op een vaasje en maakte er natuurlijk foto's van om op de diverse social media te plaatsen. Op facebook kreeg ik de reactie: "Prachtig! Maar weet je dat je daar een boete voor kunt krijgen?"



Dat wist ik niet, dus ik ben me er eens in gaan verdiepen. Voor zover ik het nu begrijp mag je dus in ieder geval geen beschermde bloemen plukken... dûh... maar ook geen bloemen die door iemand zijn ingezaaid.

Oh, en de gemeente Ede heeft dus een heel serieus bermenbeleid. Ze hebben jaren geleden wilde bloemenmengsels ingezaaid en laten die nu hun gang gaan. Ze maaien pas nadat de bloemen zaden hebben gevormd en laten het maaisel liggen zodat er het jaar erop ook weer veel moois te zien is.


Nu kan ik niet garanderen dat ik nooit meer stiekem een bloempje uit de berm zal plukken, maar ik vond een goed alternatief. Bijna bij mij in de straat nog wel! Blijkt daar dus gewoon een pluktuin te zijn, hoe leuk is dat?! Ik nam Jeetje en Tweetje mee en voor een prikkie plukten we daar een geweldig gemengd boeket.


Gezien het heerlijke zomerweer zetten we de bloemetjes gezellig buiten op het terras. Tweetje kwam op het briljante idee om lege flesjes die klaar stonden voor de container af te spoelen en te gebruiken als vaasjes... dat waren er aardig wat, want het is belangrijk om veel te drinken met dit warme weer ;)


Best nog vermoeiend hoor, al dat gepluk! We gaan d'r eens lekker bij zitten en genieten van de zomer.

You Might Also Like

4 reacties

  1. Moooooooi en ach wildplukken als er genoeg staan......van mij mag dat!
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeps, dat wist ik helemaal niet, maak me er ook wel eens schuldig aan ;-) Gelukkig is er een legale pluktuin in je buurt!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou ja, ze moeten je natuurlijk wel op heterdaad betrappen... dussss ;)

      Verwijderen
  3. Hè, al die regeltjes ook... hoe dan ook, de bloemen staan prachtig! En heel goed van jou hoor, wat dat drinken betreft ;-)

    BeantwoordenVerwijderen