op z'n Japans

november 20, 2016

Een tijdje geleden was ik in Leiden op de BoekKunstBeurs om een beetje rond te struinen en inspiratie op te doen. De laatste tijd weer helemaal in de ban van papier, druktechnieken en handboekbinden kwam ik er ogen en oren tekort. Helaas ook een flinke zak geld, want ik heb letterlijk staan kwijlen bij een Letterpress pers, die jammer genoeg ver boven mijn budget gaat, maar waar ik nu in ieder geval even aan heb mogen zitten om er een afdruk mee te maken :)


Er werden uiteraard ook een heleboel workshops gegeven, maar de enige waaraan ik deelnam was die van Akira Matsumoto, die lege melkpakken hergebruikt om er 'nieuw' papier van te maken. Ik moet toegeven dat ik even heb staan dralen, omdat er steeds alleen maar kinderen plaatsnamen aan de tafel en ik een beetje het idee had dat het misschien beneden de waardigheid van 'grote' mensen was om deel te nemen ;)


Gelukkig werd het na een tijdje iets minder druk bij de tafel en wenkte de heer Matsumoto me om toch vooral plaats te nemen en dat heb ik toen maar gedaan, en waardigheid of niet, ik vond het geweldig! Zo geweldig dat ik een doe-het-zelf setje meenam om thuis mee aan de slag te gaan.


Gisteren vond ik eindelijk een momentje om het eens te gaan proberen en hoewel het een hoop geklieder is met water, sponzen en doekjes, maakt het eindresultaat al dat gedoe meer dan de moeite waard.


Ik experimenteerde wat met verschillende decoratietechnieken en materialen en vond daarbij meteen inspiratie om de kerstkaarten voor dit jaar te maken, dus dat is weer mooi meegenomen. En bij deze een dikke dankjewel voor meneer Matsumoto voor het doorgeven van deze kinderlijk eenvoudige manier van Japans papier scheppen die ook heel geschikt is voor grote mensen ;)

You Might Also Like

4 reacties

  1. Wat gaaf!!
    Goed van die meneer om je te wenken, ik geniet mee
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk Janita, voor alle leeftijden dus!! Als ik dit zo bij jou zie krijg ik ook meteen zin om dit te leren, een stap verder in mijn papierontdekkingen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeee, wat ontzettend leuk dit zeg. En met een geweldig mooi resultaat. Super sjieke kerstkaarten hoor en met een mooie gedachte erachter!

    BeantwoordenVerwijderen